Lokaal werken, globaal denken!
 
Maak je merk of model weerbaar.

Een gebakje met een twist

Dat een merk niet beschrijvend mag zijn, begreep Bammetje Bakery met het merk Crompouce® wel goed. Dit merk geeft wel een speelse verwijzing naar het woord Tompouce, maar de twist om Tom te vervangen door "Crom", werd voldoende onderscheidend bevonden, zodat het merk in 2020 werd geregistreerd. De registratie van het merk vind je hier. Het symbool ® heb ik er zelf achter geplakt om aan te geven dat het merk officieel is geregistreerd.  Als merkhouder mag je dat er alleen bij zetten als het merk ook werkelijk is geregistreerd. Deze registratie betekent dat niemand zonder jouw toestemming het merk mag gebruiken in het land of regio waar het geldig is. In dit geval in de Benelux: België, Nederland en Luxembourg.

In 2023 verschenen in o.a. supermarkten Jumbo en Albert Heijn opeens croissants gevuld met room en bedekt met een roze laag op de brood- en banket afdelingen en het kon een groot verkoopsucces genoemd worden. Ulrika Menig, eigenaresse van Bammetje Bakery dreigde echter met een rechtszaak, omdat de gebakjes onder de naam Crompouce werden aangeboden. Genoemde supermarktketens  verkochten vervolgens het gebakje onder andere, niet beschermde namen zoals Tompouce Croissant. De supermarkten hielden echter vol dat dit een vrijwillige actie was.

Zouden deze supermarkten wel de gebakjes onder de naam "Krompoes" hebben mogen verkopen in Nederland, België of Luxemburg?  Naar mijn mening niet, want je mag in het algemeen ook niet zonder toestemming een merk voeren dat gelijkenis vertoont. Het gebruik van "Krompoes" zou in dit geval uit den boze zijn in, omdat het klinkt als "Crompouce". En die beperking geldt niet alleen voor croissants, maar voor alle bakkerijproducten. 

Denk je dat Krompoes als merknaam voor kattenbrokjes wel zou mogen, terwijl er een merk Tom Poes® (van Nestlé) bestaat voor kattenvoer? En wat denk je van Tom Poes® voor een gebakje? Merkregistratie is altijd beperkt tot een groep van producten en/of diensten, maar zelfs daar kun je je in vergissen. Meermaals is een merk daarom onderdeel van een twist en uiteindelijk is het vaak aan de rechter wat wel en niet mag. 

Bammetje Bakkery loopt mogelijk tegen nog een probleem aan: Het internet wemelt op dit moment van "crompouce" recepten en er zijn diverse bakkers die onder de naam "crompouce" de gevulde croissants aanbieden. Achter de schermen kunnen licentieovereenkomsten afgesproken zijn, maar dit acht ik niet waarschijnlijk. Het merk dreigt hierdoor een soortnaam te worden. Daarmee kan Mevrouw Menig de merkregistratie kwijtraken.  Dergelijke ontwikkelingen dwingen de merkhouder dan ook meer dan eens om actie te ondernemen.

Komt jouw merkbescherming in gevaar, of maakt de concurrent inbreuk op jouw merk? Twijfel je misschien zelf of jouw merk inbreuk maakt op een bestaand merk? Vraag het me gerust. Misschien kan ik je al snel een antwoord geven!

 
 
 
 
E-mailen
Bellen
Map
Info
LinkedIn